Cerca en el blog

22 d’octubre de 2015

Anàlisi DAFO sobre la projecció internacional de Catalunya







Fitxa a La Magrana - RBA

Els continguts de les tretze sessions dels debats ciutadans promoguts aquest passat mes de juliol per l'associació El País Que Volem, sota la marca Debat a bat, han sortit ja publicats en un magnífic volum que porta per títol “Mil i una raons per l'estat propi”. Les discussions es conceberen com una contribució preliminar al procés participatiu que el Parlament de Catalunya haurà d'endegar en l'etapa constituent. El pròleg del llibre el signa el president de la Generalitat, Artur Mas i l'epíleg Pere Pugès, coordinador del projecte. Està dividit en dues parts. La primera conté la relatoria, escrita pel periodista Jordi Mercader, dels tretze debats, cadascun de caràcter monogràfic, en què participàrem més de cent persones. La segona és la compilació de les anàlisis DAFO que els debatents lliuràrem posteriorment als organitzadors.

En el meu cas hi prengué part en la sessió que departí sobre la projecció internacional de Catalunya. Una sala privada del restaurant Attic a Les Rambles de Barcelona ens acollí un vespre xafogós i rabiosament canicular. Els altres participants en el sopar-debat foren: Eduard Sagarra, president de l'Associació per les Nacions Unides a Espanya; Jordi Armadans, director de la Fundació per la Pau; Joan Passolas, vicepresident de l'Organització Mundial del Turisme (Nacions Unides); Josep Sort, vicepresident de l'Associació Catalunya-Quebec; Marc Guerrero, vicepresident del Partit Liberal Demòcrata Europeu; Aleix Sarri, assistent de Ramon Tremosa a l'europarlament i Vicent Partal, director del digital VilaWeb, en el rol de coordinador. Sobiranistes assidus als infinits fòrums cívics que, de forma sostinguda i arreu del país, l'actual estat de les coses ve suscitant d'un temps a aquesta banda.





Vet aquí la meva aportació:


PERJUDICIS que genera la dependència política respecte d'un altre estat

  • No disposar d'un estat impedeix la interlocució directa, i en peu d'igualtat, amb altres estats que són, encara, els principals actors polítics en l'esfera internacional. 
  • En un context de forta i creixent globalització, i de volatilitat dels fluxos econòmics transnacionals, ser un nan internacional minva dràsticament les possibilitats de gestionar nombrosos factors clau en el dinamisme econòmic local. Per tant, repercuteix negativament en el grau de benestar de la societat. 
  • Sense eines d'estat no és possible definir un model propi, ajustat als interessos catalans, de relacions internacionals (bilaterals o multilaterals) i de seguretat i defensa. 
  • Impossibilitat de construir i impulsar la projecció internacional d'una “marca Catalunya” solvent, allunyada de la imatge, sovint catalanofòbica, promoguda des dels àmbits diplomàtics espanyols.

AVANTATGES que comporta disposar d'un estat propi

  • Esdevenir un actor polític homologat permetrà la construcció d'un relat internacional ajustat a la realitat catalana i explicat en primera persona. Retornarà la dignitat i el reconeixement a la llengua i cultura que li són pròpies. 
  • Catalunya podrà impulsar àmbits d'especialització on potencialment podria reeixir pels seus valors, tradició i competències (mediació, diplomàcia, organismes supranacionals, etc.). 
  • Podrà maximitzar els avantatges i el rendiment econòmic, comercial i polític de la seva privilegiada posició geogràfica com a pont d'unió entre Europa i la Mediterrània. 
  • Podrà esdevenir un actor dinàmic en el seu entorn immediat i proactiu en la seva àrea d'influència geopolítica. 

PUNTS FORTS que té Catalunya per estructurar-se com un estat

  • Una capital, Barcelona, de gran projecció internacional, altament valorada i farcida de ressorts indicatius d'identitat i excel·lència: centres de recerca, Gaudí, el Barça, etc. 
  • Una tradició i uns valors àmpliament compartits de fort europeisme i, en general, d'obertura mental i econòmica envers el món. 
  • Una posició geoestratègica extraordinària. 
  • Un dinamisme econòmic que fa que el PIB per capita català a Europa estigui en una posició capdavantera i que capacita el país per moure's amb comoditat en un entorn competitiu i d'economies integrades. 

PUNTS FEBLES que té Catalunya per estructurar-se com un estat

  • Febles estructures (materials i humanes) a partir de les quals construir el nou estat en una etapa inicial. L'àmbit de les relacions internacionals i la defensa han estat en els darrers tres-cents anys competència exclusiva, i àvidament preservada, de l'estat espanyol. 
  • Absència d'un relat propi i amb projecció internacional de la “marca Catalunya”. 
  • Inèrcies, arrelades en el passat històric, d'alguns segments socials que projecten una mirada negativista i temorenca envers el món i que, si esdevinguessin influents, podrien propiciar l'aïllament de l'estat català en l'entorn geopolític europeu i transatlàntic. I, abans, dificultar el reconeixement internacional de l'estat català en un escenari de no-col·laboració de l'estat espanyol.



El debat sobre la creació d'un Estat independent - The debate on building an independent State

El debat sobre la creació d'un Estat independent - The debate on building an independent State
Prem sobre la imatge per veure totes les entrades de les quatre edicions - Click on the image to see all the entries of the four editions

Subscriu-te per rebre les novetats