Cerca en el blog

11 d’abril de 2015

Quin model de convenció constitucional necessita Catalunya?




No som l'únic país que està contemplant la possibilitat de celebrar una convenció constitucional. També s'ho està rumiant el Regne Unit (1). El procés de devolution impulsat aquests darrers anys, sobretot des d'Escòcia, ha generat importants canvis constitucionals en un degoteig, discontinu en el temps i asimètric territorialment, d'acords polítics que es veu necessari harmonitzar. Escòcia ha dit, ara com ara, no a la independència però està abocada a donar embranzida al traspàs de noves competències de Londres cap a Edimburg. Gal·les segueix, expectant, els seus moviments. Vet aquí perquè quatre dels cinc partits d'àmbit britànic que participen en les eleccions generals del proper 7 de maig -el Partit Laborista, el Liberal, l'UKIP, i els Verds- han apel·lat, en diferents ocasions, a la necessitat que el nou parlament promogui una convenció constitucional. També algunes veus significades del Partit Conservador han donat suport públicament a aquesta idea (2). Temen una ensorrada del Partit Laborista a Escòcia a favor de l'SNP i que, després de les eleccions, Westminster pugui estar liderat per una majoria laborista feble, falcada aritmèticament pels independentistes escocesos a canvi de noves cessions competencials.

Des que la Convenció Constitucional de Filadèlfia erigí el 1787, amb els principis morals i polítics fundacionals dels Estats Units d'Amèrica, la primera democràcia liberal arreu, aquest terme, referit a un congrés de deliberació per redactar una constitució o fer recomanacions en aquesta matèria, és àmpliament usat, especialment en la tradició d'arrel anglosaxona. Però de formats de convenció, o d'assemblees, n'hi ha diversos i existeixen precedents internacionals de tots ells. Alan Renwick, professor de política comparada a la Universitat de Reading, a l'opuscle de referència After the referendum. Options For a Constitutional Convention (3) proposa alguns criteris que cal tenir en compte a l'hora d'organitzar un esdeveniment d'aquestes característiques i definir-ne el model. Al seu entendre el mètode de discussió ha de ser curosament avaluat i planificat a fi de garantir la màxima qualitat en els resultats. I rebla el clau en assenyalar que el punt de vista per definir el grup d'individus que deliberaran ha de ser el més inclusiu i representatiu possible. En definitiva el procés constituent s'ha de dissenyar de forma que gaudeixi de la màxima credibilitat dins de la comunitat política els preceptes del qual haurà d'assumir. Si bé pot semblar sobrer recalcar, per obvi, que els ciutadans han de tenir plena confiança en el procediment establert i els efectes generats, potser no ho és tant parar esment que el mateix s'hi val pel que fa als estaments polítics. S'hi han de sentir plenament vinculats i inclinats a implementar les propostes que facin els congregats.

Actualment en els països amb una tradició democràtica avançada la participació ciutadana en els debats constitucionals es considera un factor imprescindible per dotar de legitimitat els canvis que puguin derivar-se'n. El document Scotland's Future: from the Referendum to Independence and a Written Constitution (4), porció avançada el febrer de 2013 del llibre blanc que publicaria posteriorment el govern escocès, proposa, en cas d'independència, la celebració d'una convenció en la que els ciutadans, entitats de la societat civil i polítics estableixin els fonaments d'una constitució escrita:

“The process by which Scotland adopts a written constitution is almost as important as its content... The Scottish Government believes a constitutional convention should ensure a participative and inclusive process where the people of Scotland, as well as politicians, civic society organizations, business interests, trade unions and others, will have a direct role in shaping the constitution”.

El text també cita el cas d'assemblees ciutadanes celebrades a dues províncies del Canadà, la Colúmbia Britànica (2005) i Ontàrio (2007), i a Europa (Països Baixos, 2006) per estudiar possibles esmenes en la legislació del sistema electoral. En cap d'aquestes ocasions, però, fou possible convertir en un nou ordenament jurídic les propostes. Bé perquè es desestimà posteriorment en referèndum, bé perquè el govern no hi tingué voluntat d'implementació. El Consell Constitucional d'Islàndia (2011) és, en aquest sentit, paradigmàtic. S'establí amb 25 membres de la societat civil elegits directament pels ciutadans. Desenvolupà mecanismes innovadors i d'alta qualitat en els debats però, a data d'avui, no ha aconseguit tampoc fer promulgar la nova carta magna. El text constitucional es referendà mitjançant una consulta no vinculant, celebrada el 20 d'octubre de 2012, que no arribà al 50% de participació (48,7%). La proposta constitucional aconseguí sumar un 67% de sufragis afirmatius. Tanmateix, després d'unes eleccions generals, el nou govern i parlament rebutjaren la substitució de l'antiga norma capçalera.

El model d'assemblea mixta (ciutadans i polítics) és el que, malgrat haver suscitat d'antuvi un cert grau d'escepticisme, si no cinisme, avui ha estat més reeixit en la seva capacitat d'aconseguir un suport institucional ampli. Aquest és certament el cas de la Convenció Irlandesa (2012-2014). El primer ministre de la República d'Irlanda Enda Kenny ha convocat un referèndum el proper 22 de maig per preguntar als ciutadans sobre el matrimoni homosexual i la reducció de l'edat mínima per ser candidat presidencial, seguint així, de moment, dues de les divuit recomanacions fetes per la convenció. El model irlandès està sent estudiat seriosament al Regne Unit com a possible referent (5). Catalunya podria també desenvolupar un model propi inspirat en aquesta experiència capdavantera. 



       Library Note, House of Lords, Westminster, 20/03/2015
       Lord Baker of Dorking, The Independent, 6/03/2015
       Alan Renwick, The Constitution Society, 2014
       The Scottish Government, febrer 2013
       Clodagh Harris, blog, The London School of Economics and Political Science (LSE), 16/10/2014







El debat sobre la creació d'un Estat independent - The debate on building an independent State

El debat sobre la creació d'un Estat independent - The debate on building an independent State
Prem sobre la imatge per veure totes les entrades de les quatre edicions - Click on the image to see all the entries of the four editions

Subscriu-te per rebre les novetats