Cerca en el blog

28 d’octubre de 2012

Les indiscrecions del majordom






Estic reprenent al Floc que, groller, borda als ànecs mentre llisquen, plàcidament, sobre l'estany a Puigcerdà, quan el meu amic Enric Ainsa em truca al mòbil. Feia uns mesos que no teníem notícia l'un de l'altra i em complau saber-ne d'ell. M'explica que sortirà aviat publicat un llibre seu “Els orígens de l'Assemblea Nacional Catalana. Les indiscrecions del majordom”, i em demana que participi en la seva presentació pública, en dates properes, a l'Ateneu Barcelonès. De primeres em sorprèn perquè si bé és cert que jo vaig participar en l'etapa inicial de la formació de l'ANC, també ho és que m'hi desvinculà força abans de la seva constitució formal el passat 10 de març al Palau Sant Jordi de Barcelona. 

En acabar la conversa, mentre el Floc i jo passegem pel casc enturonat de la vila, intento fer memòria d'aquells mesos, de l'octubre del 2009 fins al juny del 2010, aproximadament, en què un grup, reduït i heterogeni, de persones ens trobàrem amb assiduïtat en un despatx al tercer pis d'un immoble del passeig de Gràcia per impulsar, des de la societat civil, un moviment popular de masses per la independència de Catalunya. Tot havia començat l'estiu del 2009 quan els “quatre d'Arenys” (Pere Pugès, Enric Ainsa, Miquel Sellarès i Miquel Strubell), esperonats per la consulta d'Arenys de Munt el 13 de setembre, es conjuraren per aixecar les bastides del que seria, més endavant, l'ANC. Tot seguit ens incorporàrem el Carles Castellanos, el Josep Ferrer i jo mateixa.

Durant uns mesos ens esforçàrem amb el propòsit de confegir un cos doctrinal sobre el que pogués reposar l'artefacte. Les discussions de grup evidenciaren importants contrastos, sobretot quant a plantejaments de tipus estratègic i formes de treballar. El debat sobre la llengua o els Països Catalans són només dos exemples en què l'acord fou dificultós i precari. La col·lisió generacional i ideològica entre nosaltres fou constant malgrat la bona voluntat i sintonia patriòtica. Això passà a finals del 2009 i primera meitat del 2010, d'aleshores ençà l'activisme en què s'han embrancat els sectors més dinàmics de la societat catalana ha anat minvant l'impacte d'aquestes diferències. Afortunadament el pragmatisme i la centralitat han niat dins de l'independentisme fins haver-lo convertit en una opció susceptible de ser majoritària dins de la societat catalana.

L'èxit espaterrant de l'Assemblea Nacional Catalana, des del meu punt de vista, és resultat de la conjunció de diferents factors. En primer lloc la tenacitat, inassequible al descoratjament, dels primers artífexs, els “quatre d'Arenys”. Després la incorporació de la gent de la PDD (Carme Forcadell, Àngels Folch, Joan Contijoch, Blanca Serra, Víctor Cucurull) que aportà la valuosa experiència de les consultes i l'expansió territorial. I finalment, la complicitat tàcita del govern català en els preparatius i desenvolupament de la Marxa per la Independència de l'Onze de Setembre i esdeveniments posteriors. Sense obviar, és clar, l'imprescindible concurs de milers de catalans anònims, desitjosos de participar en aquest apassionant projecte col·lectiu que és fer de Catalunya un nou estat d'Europa.

El sol de tarda s'escola, mandrós, rere el campanar de Sta. Maria, darrer vestigi de l'església gòtica enderrocada per la intolerància el 36. El Floc i jo ramblegem, passeig 10 d'abril amunt, cap a la plaça dels Herois. Vaig pensant que, potser, les prudents indiscrecions del majordom serviran per enaltir la cara més humana, més terrenal, que tota gran empresa, destinada a transcendir la història, pot tenir la temptació de sostreure a la coneixença. Res no fóra més equivocat.



Isabel-Helena Martí, Enric Ainsa i Josep Ferrer


El debat sobre la creació d'un Estat independent - The debate on building an independent State

El debat sobre la creació d'un Estat independent - The debate on building an independent State
Prem sobre la imatge per veure totes les entrades de les quatre edicions - Click on the image to see all the entries of the four editions

Subscriu-te per rebre les novetats